Alerta: Virusul hepatitei C

Acum cativa ani o ruda de-a mea a fost diagnosticata cu hepatita C. Era foarte slaba, trasa la fata si parea mereu obosita si lipsita de viata … simptome care pot fi usor confundate cu cele ale altor boli sau care pot fi chiar rezultatul oboselii. In cazul ei insa, era virusul hepatitei C (HCV).

De atunci, in cercul meu de cunostiinte au inceput sa apara noi victime – un coleg de servici de-al unui prieten (care nu reuseste sa scape de hepatita B), tatal (decedat)  si mama (pe moarte) a unei fete pe care am cunoscut-o recent. Ma intreb oare, cu cate alte persoane bolnave am intrat cu adevarat in contact? Oameni care stiu de prezenta virusului si, mai grav, oameni care sunt purtatori fara stiinta? Cel mai probabil un numar alarmant de mare. De ce? Pentru ca Romania se afla pe locul I in Europa privind numarul cazurilor de hepatita C.

Hepatita C este o boala tacuta, nedureroasa, care in timp, netratata, poate duce la moarte. Daca pentru hepatita B exista vaccin, hepatita C nu beneficiaza de aceasta optiune, fiind astfel mult mai periculoasa si greu de tratat. Care este cea mai probabila evolutie, in lipsa unui tratament adecvat? Ciroza hepatica, urmata de cancer hepatic.

Toate aceste informatii le-am aflat recent, anul trecut, cand, in urma unor analize de rutina, mi-a iesit pozitiv marker-ul ce depisteaza prezenta anticorpilor anti-HCV. Nu am crezut niciodata ca as putea contacta un astfel de virus si, in urma unei ample documentari pe internet, realitatea din Romania, total ignorata pana atunci, m-a izbit atat de tare incat timp de cateva saptamani am trait intr-o angoasa fara fund, din care nu am crezut ca o sa mai ies.

Exista multe modalitati de infectare cu virusul hepatitei C: transfuzii de sange, contact sexual, cabinete de manichiura-pedichiura cu instrumente nesterilizate corespunzator, etc. Cel mai simplu spus, virusul hepatitei C se transmite prin sange.

Intrucat am avut o operatie acum multi ani, m-am gandit ca acela ar fi fost un posibil moment al contaminarii. Am repetat testul de inca 2 ori, de fiecare data iesind pozitiv. In cele din urma, dupa cateva zile care mi s-au parut ani, am reusit sa ajung la un doctor gastroenterolog, care m-a indemnat catre o noua testare: viremia. Intrebarea mea – „Este posibil ca marker-ul sa fie pozitiv si virusul C sa nu fie activ?” a primit un „NU” rasunator.

In asteptarea rezultatului viremiei, am decis insa sa mai consult inca un doctor (in special intrucat analizele erau foarte bune – transaminazele). Aici, aceeasi intrebare a primit un raspuns pozitiv, mult sperat. Mi s-a spus ca exista persoane care, in urma contactarii virusului hepatitei C, se vindeca singure. Cum? Nu se stie…  Prezenta anticorpilor in acest caz nu reprezinta decat o dovada ca in organism a existat virusul la un moment dat. Practic, atata timp cat viremia iese negativa, inseamna ca nu ai virusul hepatitei C si, implicit, hepatita C.

Din fericire, acesta a fost si cazul meu. Dupa 3 viremii (cu rezultat „Nedetectabil”) repetate la distanta de cateva luni de zile si alte cateva pareri de specialitate, mi s-a confirmat ca sunt un caz foarte norocos, chiar miraculos. Cu toate astea, voi continua sa imi repet anual viremia si voi face si alte teste pentru a-mi asigura linistea sufleteasca.

Multe persoane traiesc insa cu aceasta boala fara sa stie, descoperind dupa 10, 15, 20 de ani ca este prea tarziu ca sa mai faca ceva. Avem tendinta sa credem ca, atata timp cat nimic nu doare si cat ne simtim bine, nu avem cum sa fim bolnavi. Nu este asa. Ficatul nu doare. Si ne este indispensabil.

In acest context, al unei Romanii bolnave fara sa de stiinta, campania de testare gratuita pentru hepatita C „Afla de C” – http://www.afladec.net/ – este mai mult decat binevenita. Sper ca prin intermediul sau sa creasca gradul de constientizare al populatiei privind riscurile pe care le implica virusul hepatitei C.

1358938625

Si daca esti de parere ca tie nu ti se poate intampla, mai gandeste-te o data!

Testeaza-te!

Linkuri cu informatii privind hepatita C:

http://www.cdt-babes.ro/articole/hepatita_c_introducere.php

http://www.hep.ro/

Tag-uri:, , , , , , , , ,

Lasă un răspuns

Toane Raw

O reteta raw pe zi

The Fierce Banana

Boring monkeys should fear me!

Ligia Pop

Autor, Raw Chef, Consultant Nutriție

someoneDIDthis

If you do something do it properly or don't

Tamboi's Blog

Just another WordPress.com site

Ink4thought

Life's journeys

DIYro: Fă-o chiar tu!

DIY în limba română

JOS GATITUL

clorofila cu lamaie

